Jeden z najważniejszych polskich zespołów alternatywnych. Koncertuje od jesieni 1994 roku. Nagrywa i wydaje od wiosny 1998 roku.

Ich styl jest trudny do zdefiniowania – łączy surową pre-punkową energię i freejazzowe szaleństwo. Piękne, czasem delikatne melodie. Dźwiękowy dramat? Czemu nie. Szeroki zakres emocji i formy, intensywny przekaz. Siekiera, piórko i trochę rdzy. Powietrze.

Każda z ich płyt jest nieco inna. Każda nagrana na analogowych taśmach w ich studio w Sopocie, a potem w Warszawie. Każda otrzymała najwyższe noty w polskiej prasie muzycznej.

Lider zespołu, Maciek Cieślak, występuje również jako członek i założyciel grupy Cieślak i Księżniczki oraz zespołu Lenny Valentino. Uważany za jednego z najlepszych producentów muzycznych w Polsce, ma na swoim koncie realizację wielu albumów, w tym między innymi grup: Myslovitz, Lollipop, Kombajn Do Zbierania Kur Po Wioskach, Kyst; współpracę z Arturem Rojkiem i Andrzejem Smolikiem.

Michał Biela, basista grupy, jest członkiem formacji Kristen – zespołu niezwykle cenionego zarówno przez dziennikarzy muzycznych jak i fanów wytrawnych post-rockowych brzmień.

 Skład zespołu
Maciej Cieślak (od 1994) – gitara, śpiew
Arkadiusz Kowalczyk (od 1994) – perkusja
Michał Biela (od 2005) – gitara basowa, dzwonki chromatyczne

 

Dyskografia
1995-1997: „Robaki” Demo Tape
1998: „Statek kosmiczny Ścianka” (Biodro Records)
1999: „…only your bus doesn’t stop here” EP (Sissy Records)
2001: „Dni wiatru” (Sissy Records)
2001: „Sława” EP (Sissy Records)
2002: „Białe wakacje” EP (Sissy Records/BMG)
2002: „Białe wakacje” (Sissy Records/BMG)
2003: „Harfa traw” EP (Sissy Records/BMG)
2006: „Boję się zasnąć, boję się wrócić do domu” EP (Ampersand/Isound)
2006: „Pan Planeta” (Ampersand/Isound)
2007: „Secret Sister” EP (My Shit In Your Coffee)
2011: „Shifting the Night for Tomorrow” EP (My Shit In Your Coffee)

 

Teledyski
1996: „Little Window” reż. Paweł Narożnik
1998: „Czarne anioły” reż. Wojciech Hoffman
1999: „Piosenka no 3” reż. Dawid Marcinkowski
2001: „The Iris Sleeps Under the Snow” reż. Dawid Marcinkowski
2001: „Już nigdy (Tango)” reż. Rafał Paradowski
2001: „Latający pies” reż. Rafał Pardaowski
2002: „Białe wakacje” reż. Bo Martin
2003: „Harfa traw” reż. Bo Martin

 

Booking: Krzysztof Bąk, krzysztof@creativemusic.pl, 509 966 828


 

ŚCIANKA SECRET SISTER

 

 

„Mroczny ślad przeszłości, Susanne ukryta w wielkim mieście próbuje zapomnieć. Jednak wspomnienia powracają, wylewają się niczym czarna rzeka. Nękana telefonami przez podejrzanego mężczyznę rozpoczyna własne śledztwo. Ślad gmatwa się. Susanne nie może zwrócić się do policji i nie wie, że sprawą od wielu lat zajmuje się emerytowany komisarz Mark T. Mote, który krok po kroku zbliża się do rozwiązania zagadki sprzed trzynastu lat. Przez brudne zaułki i sale balowe nowojorskiej socjety nić zbrodni wiedzie na obrzeża miasta, do pokoiku z ciałem zamordowanej dziewczyny.

 

Tak brzmiała zapowiedź amerykańskiego filmu Secret Sister z 1964 roku. Wyświetlany w Polsce pod tytułem Mroczny ślad przeszłości bił rekordy popularności również dzięki ścieżce dźwiękowej stworzonej przez Ścianka Quintet, zespół z naszej ścisłej jazzowej czołówki.

 

Wskutek nieszczęśliwej koincydencji zaginęły wszystkie kopie dawnego przeboju kinowego, możemy jednak cieszyć się cudem odnalezioną w archiwach Kopenhagi ścieżką dźwiękową. Oddajemy w Wasze ręce oryginalną, nieremasterowaną wersję nagrań sprzed lat.

 

Błyskotliwe interpolacje partii solowych Tomasza Ziętka (tr) i Ireneusza Wojtczaka (ts, fl), frenetyczny groove Arkadiusza ‚Disappearer’ Kowalczyka (dr), hipnotyczna gra Michała Bieli (b) i zniewalające tematy Macieja Cieślaka (g) to bezcenne pamiątki po dziś już nieżyjących muzykach, geniuszach polskiego ale i światowego jazzu, zmarłych tragicznie w pamiętnym wypadku autokarowym pod Rzeszowem.”

 

Ścianka jest znana ze stylistycznych połączeń, właściwie już od pierwszych nagrań, stąd przejście na pole jazzu nie dziwi. Nie dziwi tym bardziej pomysł na stworzenie otoczki, jakoby muzyka znajdująca się na tej EPce, była ścieżką dźwiękową do starego, czarno-białego filmu „Mroczny ślad przeszłości” z 1964 roku, którego kopii nie sposób nigdzie odnaleźć.

 

Ścianka nie raz sprawdzała się przy muzyce filmowej, grając jako taperzy do niemych filmów na niejednym festiwalu filmowym. Muzyka na „Secret Sister” rozwija się stopniowo, odsłaniając kolejne przygody głównej bohaterki filmu, Susanne. Tak więc od utworu tytułowego, słychać jak bohaterka wybiera się na zakupy, idzie na bal lub jedzie samochodem, aż do momentu gdy dochodzi do morderstwa. Gdy trzeba, Ścianka gra nieco spokojniej („Jasmine Girl”) lub nawet wprowadza grozę, stopniując narastające napięcie („Monica Found Death”). W innych momentach bardziej improwizuje, przywołując muzycznie perypetie bohaterki.

 

To pierwsza płyta w nowym składzie, gdzie z Cieślakiem i Kowalczykiem gra Michał Biela ze szczecińskiego Kristen. Oprócz nich w nagraniach wziął również udział grający na trąbce Tomasz Ziętek z Pink Freud i Ireneusz Wojtczak na flecie. Z tego względu płyta jest sygnowana jako Ścianka Quintet. Chociaż nie jest to pełny popis muzyków, bez rozszalałych, hipnotyzujących dźwięków, które można było usłyszeć na „Panu Planecie”, to jest z pewnością ciekawą propozycją dla wielbicieli formacji, jednak z większą niecierpliwością czekam na kolejną długogrającą płytę. „Secret Sister” traktuję zaś jako chwilowy odskok od prezentowanej stylistyki (sami muzycy przyznają się, że powstał właściwie dla zabawy).

 

Spis utworów:
1. „Secret Sister” – 3:43
2. „Susana’s Theme” – 4:44
3. „Shopping” – 1:11
4. „The Ball Scene Theme” – 4:53
5. „Jasmine Girl” – 2:54
6. „Highway” – 3:13
7. „Monica Found Death” – 1:34
8. „Chasing Robin” – 1:40

 

Skład zespołu:
Maciek Cieślak – gitara, wokal
Arkadiusz Kowalczyk – perkusja
Ireneusz Wojtczak – flet, saksofon
Tomasz Ziętek – trąbka
Michał Biela – gitara basowa